Nowoczesne systemy, takie jak WMS.net, umożliwiają automatyzację procesów rozliczeniowych, co upraszcza monitorowanie wydatków i poprawia dokładność rozliczeń. Automatyczne raportowanie i integracja z systemami ERP nie tylko oszczędzają czas, ale także zwiększają precyzję zarządzania finansami, co jest kluczowe dla efektywnego rozliczania kosztów.
Koszty przyjęcia i wydania palet oraz magazynowania obliczane się przez program na podstawie dokumentów magazynowych. Ilość palet ustalana się według numerów nośników. Jako datę wykonania operacji przyjmuję się datę dokumentu. Koszt magazynowania oblicza się dla każdego dnia przechowywania palety w magazynie. Jeżeli paleta zostanie przyjęta i wydana w tym samym dniu wówczas okres magazynowania będzie wynosił 1 dzień.
Ogólnie rzecz biorąc, usługi magazynowe zapewniają firmom szeroki zakres korzyści. Od lepszej obsługi klienta po oszczędności kosztów, usługi magazynowe mogą pomóc firmom zwiększyć wydajność i rentowność. Dodatkowo usługi magazynowe mogą pomóc firmom zmniejszyć ryzyko związane z przechowywaniem towarów oraz obniżyć koszty wykonywania usług dodanych. Z tych powodów firmy powinny rozważyć skorzystanie z usług magazynowych w celu zaspokojenia potrzeb w zakresie przechowywania i VAS.
Program Studio Magazyn WMS.net umożliwia wykonanie raportu, czyli zestawienia kosztów operacji magazynowych.
Zestawienia zapisywane są w postaci dokumentów rozliczenia kosztów. Rozliczenie kosztów obejmuje usługi, albo też operacje:
- Przyjęcie palet,
- Wydanie palet,
- Magazynowanie,
- Usługi, czyli dodatkowe usługi magazynowe.
Koszty przyjęcia i wydania palet oraz magazynowania obliczane się przez program na podstawie dokumentów magazynowych. Ilość palet ustalana się według numerów nośników. Jako datę wykonania operacji przyjmuję się datę dokumentu. Koszt magazynowania oblicza się dla każdego dnia przechowywania palety w magazynie. Jeżeli paleta zostanie przyjęta i wydana w tym samym dniu wówczas okres magazynowania będzie wynosił 1 dzień.
Usługi zapisywane są dla dokumentów, czyli polecenie „Usługi” w rejestrach dokumentów magazynowych.
Rozliczenie kosztów
Rozliczenie kosztów dopisuje się dla zdefiniowanego przedziału czasowego w jednym z wariantów:
- dla kontrahenta,
- dla kontrahenta, a także oddziału.
Warunkiem dopisania rozliczenia kosztów jest:
- dopisanie pozycji kartoteki usług.
- zdefiniowanie dla kontrahenta kategorii kosztów, które mają zostać ujęte w rozliczeniu.
- zdefiniowanie dla kontrahenta pozycji cennika. Przyjęcie i wydanie palet, a także magazynowanie wymaga określenia rodzaju palety.
Rozliczenie kosztów zawiera dwa rodzaje pozycji
- Ogólne – pozycje: przyjęcie palet, wydanie palet, magazynowanie, czy też usługi zapisywane dla dokumentów. W pozycjach zostaje zapisana suma wartości dla pozycji szczegółowych grupowanych według kategorii.
2. Szczegółowe
- Magazynowanie – pozycja dla każdego dnia z wybranego przedziału czasowego wg rodzaju palety.
- Przyjęcie palet – pozycja dla dokumentów i rodzajów palet.
- Wydanie palet – pozycja dla dokumentów i rodzajów palet.
- Usługi – pozycje dla dokumentu i rodzaju usługi.
Kategorie kosztów oraz cennik kontrahenta są zapisywane w kartotece kontrahentów, czyli sekcja Kartoteki, pozycja menu Kontrahenci. WMS program magazynowy
Pozycja menu „Cennik” otwiera okno z zakładkami Cennik i Koszty w rozliczeniu.
W zakładce „Cennik” wyświetla się zestawienie pozycji cennika zapisanych dla kontrahenta, dostępne są polecenia dopisania i edycji pozycji cennika.
Przycisk „Dopisz” wyświetla okno – formularz dopisania pozycji cennika. Dopisanie pozycji cennika wymaga wybrania usługi i kategorii kosztów. Dla pozycji zapisywana jest cena. Należy pamiętać, że wprowadzona usługa dotyczy wybranego typu palety. Wybór rodzaju palety jest wymagany dla pozycji cennika z kategorią: przyjęcie palet, wydanie pale a także magazynowanie.
Przycisk „Edycja” otwiera okno, czyli formularz edycji pozycji cennika.
W zakładce „Koszty w rozliczeniu” zapisują się kategorie kosztów, które to mają zostać uwzględnione w generowanym dla kontrahenta rozliczeniu kosztów.
Przycisk „Dopisz” uruchamia okno, w którym możemy wybrać z rozwijanej listy kolejną kategorię kosztów.
Rozliczenie kosztów
Rozliczenie kosztów jest zapisywane tylko dla kategorii zdefiniowanych dla kontrahenta.
Rozliczenia kosztów dopisuje i wyświetla się w sekcji Magazyn, pozycja menu Rozliczenie kosztów. Rozliczenia kosztów wyświetla się w dwóch rejestrach w zależności od statusu dokumentów: bufor (Rozliczeni kosztów bufor) lub zatwierdzone (Rozliczenia kosztów).
Dokument rozliczenia kosztów można dopisać w rejestrze rozliczeń bufor, jak również zatwierdzonych. Formularz dopisania rozliczenia wyświetla się przez użycie przycisku „Dopisz” lub „Dopisz wg oddziału”.
Po kliknięciu przycisku „Dopisz” wyświetla się formularz dopisania rozliczenia według kontrahenta. Wymagane pola formularza: Kontrahent, Data rozliczenia, a także Data od i Data do. Dopisanie rozliczenia wykonuje się po kliknięciu przycisku „Dopisz”. Warunkiem utworzenia rozliczenia w żądanym okresie dla wybranego kontrahenta jest brak wcześniej utworzonego rozliczenia w tym samym okresie dla tego samego kontrahenta.
Wykorzystanie filtra
Rozliczenie kosztów magazynowych z wykorzystaniem filtra wg oddziału dodatkowo zawiera rozwijaną listę „Oddział”. Po uzupełnieniu dostępnych pół w oknie „Dopisz wg oddziału” można dopisać nowe rozliczenie kosztów magazynowych..
Rozliczenia dopisuje się jako dokumenty w buforze i wyświetlane w rejestrze Rozliczenie kosztów bufor.
Zatwierdzenie rozliczenia wykonuje się w trybie edycji dokumentu. Przycisk „Edycja” dostępny jest w rejestrze Rozliczenia kosztów bufor. Po użyciu przycisku wyświetla się zostaje formularz edycji.
W trybie edycji można usunąć pozycje rozliczenia – operacja uruchamiana jest przez ikonę w pierwszej kolumnie tabeli pozycji.
Zapisanie rozliczenia wymaga potwierdzenia przycisku „Zapisz”. Zapisanie oznacza zmianę statusu rozliczenia i przeniesienia rozliczenia z rejestru bufor do rejestru rozliczeń zatwierdzonych. Rozliczeń zatwierdzonych nie można usunąć.
Przycisk „Anuluj” umożliwia usunięcie dokumentu, czyli zapisanie ze statusem anulowane. Po anulowaniu rozliczenia możemy ponownie wygenerować rozliczenie w tym samym okresie dla tego samego kontrahenta.
Przycisk „Podgląd” wyświetla zestawienia pozycji rozliczenia.
Okno „Podgląd” zawiera dwie zakładki:
- „Pozycje ogólne” – wyświetla ogólne informacje z podziałem na kategorie kosztów. Każda kategoria zawiera informacje o sumarycznych kosztach, czyli łącznych kosztach.
2. Szczegóły” – prezentuje dane z podziałem na każdy dzień magazynowy, a także dokumenty magazynowe.
Wydruki rozliczenia kosztów wykonuje się przez użycie przycisku „Wydruk”, a następnie wybraniu pozycji submenu.
Wydruk rozliczenia kosztów może być wykonany jako:
- ogólny, czyli zestawienie pozycji ogólnych.
- szczegółowy, czyli zestawienie pozycji szczegółowych
- Wydruk szczegółowy – xls, czyli eksport pozycji szczegółowych rozliczenia do pliku xls.
Dla rozliczeń kosztów i ich pozycji mogą zostać zapisane uwagi, a także przypisane załączniki. Lista poleceń dla operacji wyświetlana jest w rejestrach dokumentów, a także zestawieniach pozycji przez użycie pierwszego przycisku na pasku poleceń.
Pozycje rejestrów i zestawień użytkownik może zapisać w postaci pliku xls. Polecenie eksportu zawiera lista wyświetlana przez pierwszy przycisk paska poleceń.